Utställningsdebut- succé

Ja idag var det dags. Klockan 7 i morse gav jag mig iväg mot Öland tillsammans med min kompis Carina. Hon hade med sig sin schäfervalp på 8 månader, Mannos DCI Barnaby.
Vi såg fram emot en solig skön dag.
Ja dagen började soligt och Carina och hennes valp var nr 8 i ringen. Det vara bara två ringar och vi var båda i samma.
Eftersom han var ensam schäfervalp så knep han lätt 1:a pris, HP och BIR. Ja hade han inte varit fin så hade han såklart inte fått det även om han var själv, så det var ju jättekul.
Jag var nr 31 så sen följde en väntan på nån- några timmar. Det fina vädret försvann och byttes ut mot moln och en extrem blåst. Vi fick lägga tunga saker på hundarnas filt så den skulle ligga kvar.

Så var det vår tur, också hon var ensam samojedvalp. Fram till domaren, Susanne Thunström. Lovis viftade på svansen och när hon blev bemött med ett "heeeej" så hoppade hon upp i domarens knä och var så ivrig som bara en Lovis kan vara. Domaren älskade henne och gosade och kramade henne. "Nu kommer hon nog inte ta ett enda riktigt steg" skämtade jag. "Det behöver man inte kunna när man är så liten" sa hon. Och så sprang vi runt ringen. Ja, jag gick väl fort för att vara ärligt och det gick faktiskt jättebra. Hon skötte isg mycket bättre i stegen- tyckte jag fårn min synvinkel- än vad Tindra nåsin gjort. Hon stod också bra för bedömningen, fick ju trixa lite mellanåt för att ställa henne fint igen men det gick bra och även hon tog 1:a pris, HP och BIR!! Jag var jätteglad. På kritiklappen stod det skrivet:

" 4 mån. feminin tik. Vackret huvud o uttryck. Välansatta öron. Vällagd skuldra och överarm, tillräckligt djup bröstkorg för ålder. Välvinklat bakställ, rör sig bra. Bra steg, mycket trevligt temperament, bra valppäls."

Så därefter följde en ganska lång men trevlig väntan till eftermiddagens BIS. Med väntan blev det även sämre och kallare väder och när BIS-en drog igång så hördes allt närmande muller.

Vi var ca 17 valpar som tävlade i BIS valp 4-6 månader. Det gick även där jättebra för henne att röra sig i ringen trots andra hundar framför och bakom henne. Då var hon dock tröttare och hade sovit innan det var dags för nya tag.
Efter vi sprungit ett varv och domaren tittat en stund så tackade hon av alla utom fem. Hon bad oss kliva in i ringen.
Efter det kollade hon lite till och vi fick springa fram och tillbaka igen.  Var ju redan då jätteglad att jag skulel ta placering i BIS:en. Femteplaceringen ropades upp, det var inte vi. Fjärdeplaceringen ropades upp, inte heller vi. Utan på nästa, tredje placering kom Lovis!!! BIS 3:a på första utställningen, inte illa för en liten icke ringtränad valp vill jag säga :)

Carinas hane gick i BIS valp 6-9 månader. Tyvärr tackades han av och kom inte bland de fem bästa. Vi packade ihop våra saker illa kvickt och skyndade oss till bilen. Precis när allt var inpackat så började det regna. Vilken tur vi hade! När vi kommit en bit öppnade himlen sig och det regnade osm aldrig förr tillsammans med värsta åskovädret. Var kö i 30 km/h hela vägen 2,5 mil till Ölandsbron. Där lättade både vädret och trafiken och vi styrde mot ett regnfritt Kalmar och åt middag på Burger King!

Nu är Lovis mycket trött och tar igen sig efter en väldigt händelserik dag.




Kommentarer
Postat av: Moa

Tjena!. Vilka söta vovvar=).

2009-07-21 @ 16:49:56
URL: http://Moa-G.blogspot.com
Postat av: Carina

Hej

Och jättegrattis till Lovis utställningsdebut, inte illa med denna framfart

/Carina & Alla-4 benta

2009-07-22 @ 12:57:02
URL: http://www.vitkinds.com
Postat av: felicia

Fin blogg

2009-08-01 @ 11:38:44
URL: http://mittlillajag.blogg.se/
Postat av: Ebba

Grattis! Gud vad roligt! Kram

2009-08-20 @ 23:42:51
Postat av: joakim berg

Var med och svara på en fråga på min blogg och vinn en länk till din blogg:)

Äger östergötlands överlägset största blogg med över 4000 läsare om dagen så ta chansen och vinn lite extra pr=)

lägg gärna till på bloglovin med så lägger jag till dig:)

2009-09-06 @ 01:46:38
URL: http://jockiboi.blogg.se/
Postat av: Christina

Nä Marina, nu får du uppdatera med lite bilder så vi får se hur lillsnuttan utvecklats sen i somras!

2009-11-26 @ 19:38:18
URL: http://www.swedsams.se
Postat av: Regina

hej marina!

jag skulle vilja fråga dig lite grejer just om samojedvalpar. hur kan jag kontakta dig? har du någon email som jag kan skriva till? svara gärna på min blogg.

tack på förhand!

kram regina ♥

2010-07-07 @ 19:54:57
URL: http://regiina.blogg.se/
Postat av: emilia

Var gärna med i veckans blogg hos mig :)

http://emiliaalouise.blogg.se/2011/august/veckans-blogg.html#comment

2011-08-08 @ 14:54:24
URL: http://emiliaalouise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0