Ledsam besiktning

Idag var det dagen D, besiktningen! Nog för att jag var nervös för hur det skulel gå, men det var mer med tanke på att jag trodde de skulel skrika av chipmärkningen. Det gjorde det inte, eller jo Lovis. Haha typiskt, kullen kaxigaste är lite mesig nrä det komemr till kritan ;) men annars gick det så bra det kunde gällande det...
Det vi inte hade förväntat oss var att Carina, som är djursjukvårdare där och nära vän till mig, skulle öppna munnen på Njorton och säga "Vilket överbett han har!"...Vi har ju märkt att hans tunga hänger ut men trodde det var ett betéende och tyckte det var gulligt....jovisst....visade sig att han har ett väldigt stort överbett som troligen inte kommer rätta till sig. Kollade då såklart genast de andra också och Eira har också överbett, inte lika kraftigt som Njorton, men tillräckligt för att det troligen inte heller kommer rätta till sig. Anijo och Lovis däremot har perfekta bett.
Blir så ledsen, sånt är oftast ärftligt så nånstans kommer det ju ifrån då, sa de. Men både Tindra och Norton har fina tänder.
Om det då inte rättar till sig så kommer aldrig Njorton och Eira kunna ställas ut eller användas i avel. Kommer därför sälja dem billigare.
det positiva i det hela var att canintänderna ligger helt rätt, annars är risken vid överbett att de går rakt upp i tandköttet, men underkäken var så bred så de ligger rätt, vilket är kanonbra. Annars är risken att man får dra ut och rotfylla canintänderna i underkäken, men det ser alltså inte ut att behövas.

Vi fick valppaket som present från Karlskrona Djurklinik att skicka med valparna. Väldigt snällt och köparna blir säkert glada över lite extra saker. Mat från Hills var det bl a. Sen var vi inne på Hundbiten för att hämta våra saker från Royal Canin. Vi tog med oss Lovis in för att visa och hela personalen samlades för att beundra henne, de tyckte hon var helt underbar. Tjejen som sköter hundbaden tyckte det var synd att jag inte hade nån tik kvar till salu.
Lovis fick gå omkring lite där inne och tyckte det var kul att utforska och sniffa på alla saker.

Nu sover de i köket, förstås väldigt trötta efter denna stora upplevelse.

Någon av dem verkar vara åksjuk för någon kräktes på både vägen dit och hem. Vet inte vem dock för de satt i samma bilbur alla fyra. Får förvarna köparna att de får ha koll på det när de tar hem sin valp och lugna den lite.
Annars var bilresan lugn, de tyckte nog det var spännande, inte gnyende eller skrikande alls.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Vad tråkigt att höra att två av valparna hade överbett. Min Romeo har också överbett, ett rejält ett. En veterinär bara skrek rakt ut när han fick se det. När Romeo var riktigt liten så kunde man inte se något fel, det kom något senare. Jag hade först tänkt sälja honom, men han blev kvar här hemma. Jag hade inte kunnat ta så mycket för honom och sedan visade det sig att Romeos mamma Summer inte kan få några fler valpar, det var också ett skäl till att han fick stanna kvar här.

2009-05-07 @ 21:52:34
URL: http://hundisthlm.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh, jag tycker Njorton är så himla fin! Alla valpar är helt gudomliga :) Haha ååh jag vill också ha en samojedvalp!

2009-05-08 @ 09:37:20
URL: http://sandrarydberg.blogg.se/
Postat av: Marina

Haha ja, han kan bli din ;)

2009-05-08 @ 10:51:49
URL: http://samojedvalpar.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej

Kikade in på din blogg för att läsa om allt med valparna. Jag har ju ägt Tindras pappa Shiro (han lever ju tyvärr inte längre) så det är ju lite kul att se hur det går för henne och valparna.



Såg detta med överbettet och tänkte skriva något lugnande. Nu vet jag ju givetvis inte hur stora överbett vi talar om, men det är vanligt att det växer bort och att de vid den tiden som besiktning är kan ha lite överbett. Det viktigaste är ju ändå att de inte får problem av det och det är nog väldigt ovanligt på samojed vad jag vet. Överbett på valpar vid ca. 8 v har jag hört och sett förrut, men ingen av dessa har det som vuxen så jag tror nog att det oftast växer bort.(om det inte är för stort och det är ju inte lätt att säga så här)



Bakom Shiro har jag aldrig hört någon med överbett, tänkte om du var nyfiken på ärftligheten.



Precis som någon här ovan hade kommenterat så kan det även komma senare när de växer så man vet inte och även dem kan åter försvinna igen.



Vi håller tummarna för att de försvinner igen och säger lycka till med valparnas fortsättning.



Hälsningar Linda och snötrollen

2009-05-08 @ 12:38:59
URL: http://www.snotrollens.se
Postat av: Marina

Hej Linda! Vad tråkigt att höra att Tindras pappa inte finns mer, vad hände?

Skönt att höra att det inte finns något bakom honom heller.

Njorton har ca 1 cm överbett och Eira ca 0,5 cm, så det är väldigt mycket. Men iom att tänderna ligger rätt så finns det iaf ingen anledning att tro att de kommer få problem. Vi får hoppas att det rättar till sig lite iaf! :)

2009-05-08 @ 16:44:10
URL: http://samojedvalpar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0